Palladio's Villa Barbaro
- De villa Barbaro is gebouwd voor Daniele en Marc'Antonio Barbaro rond 1549. Deze gebroeders waren beide experts in architectuur.
- Er zijn een aantal aspecten in villa Barbaro die niet volgens Palladio zijn gemaakt, maar vermoedelijk zouden deze moeten toegeschreven worden aan de invloed van de Barbaro gebroeders.
- De Fresco's (muurschilderingen) in villa Barbaro werden verzorgd door Paolo Veronese. In de muurschilderingen van Veronese vormden de ruïnes van antiquiteit een belangrijk motief, wat vertegenwoordigt werd door onsterfelijkheid en het symbool van leven voor de oude villa's wiens voorbeeld de grondbezitters wensten te volgen. De Leerling van Paolo Veronese, Andrea Sansovino, heeft het stucwerk in villa Barbaro verzorgd.
- In een van de muurschilderingen is villa Barbaro gesitueerd in een fantasierijk antie/oude liefelijk oord. Terwijl in de realiteit de villa Barbaro aan de voet van het Dolomiten gebergte is gesitueerd.
- De hoogte van het hoofdblok is soepel vertolkt. Terwijl de bijgebouwen geen hoogte hebben.
- Aan de achterkant van de villa is een terras met vijver dat door een centraal gelegen monument wordt beëindigd.
- Het gebruik van een frontale ophoging in het aanzicht bleek ook in conflict te zijn met Palladio's eigen ontwerpmethodieken. Het leek erop alsof bij een eerdere versie van villa Barbaro het ontwerp was afgekeurd door de cliënten. Daarom is er een zekere dubbelzinnigheid in de positie van het centrale gedeelte piano nobile. Er is schijnbaar in dit lagere gedeelte van de gebouwde versie een effect gebruikt voor een dubbele orde die, in andere villa's ontworpen door Palladio, enkel werden toegepast wanneer er twee gelijke residentiële verdiepingen waren.
- De werkelijke entree van villa Barbaro is aan de zijkanten van het hoofdblok onder de galerij. Dit gaf het effect om de benadering van de villa te benadrukken. De frontale entree werd alleen bij ceremoniële gelegenheden gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten