Aan de voet van de
helling staat villa Barbaro. Palladio heeft de kerk ontworpen en staat in
contact met de kapel van de villa. De kerk is ontworpen voor de
parochiegemeenschap van het dorp Maser. Het is niet met zekerheid te zeggen
wanneer de aanvang van de bouwwerkzaamheden zijn geweest. Alleen is duidelijk
dat in de fries staat gegraveerd het jaartal 1580. Dat zal het jaar van de
ingebruikname zijn geweest. Ook staat in de fries gegraveerd de namen van de
beschermheilige Marcantonio Barbar en Palladio. Samen met het Olympisch Theater
is de tempel het laatste werk van Palladio.
Het referentie-model voor de tempel is duidelijk het
Pantheon. Ook is het mogelijk dat de reflecties op de palladiaanse tempel
convergeren naar de oplossing voor een centraal plan van het project van de
Verlosser, dan verlaten ten gunste van de longitudinale variatie, maar gewoon
Marcantonio Barbaro had betoogd in persoon.
De plattegrond van het gebouw is innovatief omdat het een
combinatie van een cilinder en een Grieks kruis is. Vier grote pijlers dienen
als steunberen aan de koepel, die specifiek is geïnspireerd door het Pantheon. Palladio
kon hier zijn droom eindelijk zijn droom realiseren, een kerk met een
cirkelvormig grondplan. Met de cirkel wil hij laten zien dat het, een eenheid
is en die in wezen oneindig is. Zo wil hij uniformiteit en gerechtigheid aan
God bewijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten