donderdag 9 september 2010

Palladio The agricultural villa

Er is veel literatuur gepubliceerd over het werk van palladio, en in deze tekst gaat het er vooral over hoe de villa´s zich in het landschap oriënteren. Veel villa´s bevinden zich op vlak landschap, maar er zijn ook villa´s die zich bevinden op een berg of een helling. Dit laatste geval is goed te zien bij de villa Barbaro en de villa Rotonda. Bij deze villa´s is de reflectie naar de symmetrie en het landschap te zien en hoe ze dit samen voegen.

In elk ontwerp heeft Palladio geprobeerd het huis, de tuin en het landschap met elkaar te verbinden. Villa Emo is het voorbeeld van palladio. Al de termen en elementen die hij gebruikt bij het ontwerpen zijn terug te zien in deze villa.

Na het instorten van de handel en een aantal militaire nederlagen, viel Venice terug op zijn eigen geloof, Veneto. De Italiaanse villa´s werden plaatsen van vrede en rust in het midden van de natuur.

De Veneto villa is gemaakt voor iemand die in een boerderij wil wonen. Maar omdat er later (16e eeuw) zoveel interesse was in deze villa´s werden de behoeften aangepast en werden er ook villa´s ontworpen voor klanten met verschillende wensen. Dit gebeurden omdat er op een moment niet genoeg kon worden verdiend met het oogsten van het land.

Het uiterlijk is meestal somber. Palladio zegt dat de huizen uit de oudheid ook geen decoraties bevatten en liet het idee weg te laten om elk gebouw een unieke vorm te geven. Het rijkdom van de eigenaar is pas te zien in het interieur.

De ideale vorm van een hal is vierkant volgens palladio. Het kan op die manier gebruikt worden voor recepties, bruiloften enz. de hal moet in tegenstelling tot de andere ruimtes een openbare ruimte zijn.

een open ruimte of galerij, om het huis geeft een mooi uitzicht over het voorplein. Het geeft ingang naar de verschillende ruimtes in huis en bevorderlijkt het uiterlijk van het huis. De loggia is gecentreerd, samen met de hal, in het huis.

The temple front is een architectonische term voor de voorkant van het gebouw met kolommen en pilaren. Deze benadrukt de hoofdingang tot het gebouw en geeft een status van het gebouw.


De trap naar ingang heeft verschillende redenen. Ten eerst heeft het huis op die etage geen ruimte nodig voor het personeel. Die zijn nu in de kelder geplaatst. Ten tweede zit je op een hoger niveau zodat je het landschap beter kunt bezichtigen en je hebt geen last van de vochtige bodem. Deze trap leidt naar de hoofdingang met daar achter de piano nobile.


De originele tekeningen van de voortuinen is niet bekend, maar aan oude tekeningen/ schetsen is te zien dat de voortuinen een grote open ruimte moet zijn. De vlakke vijvers zijn bijna niet te zien door het hoge gras en er is een lage muur om de binnenplaats.

Het plan moest voldoen aan het geometrie schema. Je kunt de villa´s onderscheiden in 3 types op basis van de zones van het plan. Het eerste type is als het plan bestaat uit gelijke zones. Het tweede type is als het plan bestaat uit een 2:3:2 relatie. Het derde type is als het plan bestaat uit 3 gelijke zones. Het moet dan zo ontworpen zijn zo als het staat in de Quattro libri.

Het landschap moet een introductie zijn voor de villa. De tuin is er om het voorplein te decoreren of het geeft de villa een binnen plaats als de bijgebouwen hier niet voor kunnen zorgen omdat ze te smal zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten